Het is vrijdag 1 mei 2020. Na 5 weken leven in een intelligente lock down, waar we thuis werken vanachter een laptop en via MS-teams en Zoom contact onderhouden met de buitenwereld, wordt de behoefte aan eruit zijn steeds groter. Wat is mogelijk?? Met een camper op pad en ons mooie Nederland verkennen. We besluiten boven de rivieren te blijven, toch een kleinere kans op het tegenkomen van besmette personen. Ons doel vandaag is om bij vrienden in Barneveld op het erf van hun boerderij te gaan staan.

Maar eerst besluiten we om vanuit Weesp te gaan wandelen in de bossen van Lage Vuursche. Het weer is nogal wisselvallig en fris. Maar hoe vaak hebben we niet al meegemaakt dat je, als je er op uit trekt, best goed tussen de buien door kan wandelen. Door de regen ruikt het bos heerlijk, wij wachten even op droog weer en gaan er lekker twee uur erop uit. Marijke is in de natuur meteen een fanatieke vogelaar dus dat is ook regelmatig ineens stilstaan en de kijker in de aanslag. De braamsluiper, de veldleeuwerik en de roodborsttapuit waren drie van de 60 gespotte soorten.

Daarna door naar Barneveld, waar we op corona afstand ons avondeten aan tafel van de vrienden gegeten hebben. Ieder stel aan een eigen hoofdeind van de tafel. Ondanks ons verstandige afstand houden, regelmatige handen wassen en niet elkaars borden/bestek aanraken blijft er toch een vreemd gevoel over. Raar wat zo’n onzichtbaar virus ons leven is gaan beheersen in de afgelopen weken.

Zaterdag 2 mei start met een gigantische bui. Lekker wakker worden in de camper en blij dat we droog liggen. Het is dus fris, maar met de kachel is het zo aangenaam. Vanaf 9 uur lijkt het dat we het droog zullen houden. We gaan op pad met de racefiets, een klassieke route over de Veluwe.

Vanuit Barneveld via Uddel, de kroondomeinen van paleis ’t Loo, via radio Kootwijk en terug. Afwisselend beukenbossen, naaldbomen en heide. Wat een rust onderweg. Door de buien van vanochtend blijft iedereen binnen kennelijk. Maar het is superlekker fietsen. Wel fris inderdaad, dus lange broek aan. Ter hoogte van radio Kootwijk houden ook wij het even niet droog. Toevallig kunnen we daar prima schuilen, wat we dus ook 10 minuten doen. Wel hebben we dus even tijd om het informatiebord goed te lezen over de lange golfzender welke in 1918 is gebouwd om rechtstreeks met, het destijds, koloniale Nederlands Indië te kunnen communiceren. Het gebouw is in Art-Deco stijl, erg bijzonder.
Het laatste half uur doortrappen om onder onze welverdiende douche te kunnen staan, wel even zoeken hoe het allemaal werkt. Samen met een heerlijk kopje warme thee en we voelen ons weer een lekker. De camper doet het prima!

Op weg naar de Weerribben waar we een kleine camper-camping hebben gevonden. De “Turftente” in Wetering. Erg vriendelijke eigenaren loodsen ons naar een plekje. Er staat nog 1 camper dus lekker rustig verder. We kunnen ook eenkano of een (elektrische) fluisterboot huren waarmee we de Weerribben in kunnen. Dat is een goed idee om morgenochtend vroeg te doen.

Zondag 3 mei word ik om 06.00 wakker gepord. Na een kort moment van chagrijnigheid zie ik de blauwe lucht en bedenk dat we de natuur in kunnen. Op zoek naar vrolijke fluiters en wilde reeën. Wel even goed aankleden. En een fleecedekentje mee om in de metalen boot op te kunnen zitten. Tegenover de camping rekt een setje ooievaars zich eens goed uit, terwijl de jongen de ouders tot actie aanzetten door luidruchtig te klepperen. We gooien de boot van de stroom af, een fijn idee dat
de accu vol zit. Na 50 meter rechtsaf en we zijn al vol in de natuur. Na een brug waar we net onderdoor kunnen zien we links en rechts het vele riet waar de rietzangers, de rietgors actief zijn. Ook nog 4 reeën gezien. De tweede had ons pas door toen we op een meter of 20 waren. We waren “onder” de wind dus dat hielp goed. We voeren vervolgens via Kalenberg. Normaal een soort kalverstraat vol met Chinezen en andere toeristen, maarvandaag helemaal leeg. We waren het enige bootje. Nou geen coronarisico’s dus, dat viel weer mee. Terug naar de camper waar we 3 uur later weer arriveren.

Vanmiddag rijden we naar Harlingen. Daar kennen we een schipper van een grote zeilklipper waar we vaak mee hebben gevaren. Die ligt ook stil door de corona. Nu kan je geen 26 man bij elkaar in een boot hebben.
Maar een drankje op de kade gaat er goed in. Leuk om weer even bij te praten. We koken wat en besluiten aan de haven te blijven staan. Nou ja, dat dachten we dan. De politie kwam ons vriendelijk doch dwingend verzoeken de officiële camperplaats op te zoeken. Laat die in Harlingen nu op niet zo’n mooie plaats zijn .... We besluiten al vast naar Workum te rijden waar we eigenlijk morgen pas heen wilden. Prachtig langs de dijk via Makkum rijden. De schapen liepen gewoon los op en langs de dijk. Ik moest een keer uitstappen om ze weg te sturen, omdat ze niet onder de indruk van de camper waren en lekker tegen de voorbumper aan gingen staan. Bij camping ’t Suderse konden we gemakkelijk een mooi plekje vinden. Stroom en water dus wat wil een mens nog meer. Ze zijn blij met gasten want er was max 25% bezet.

Maandag 4 mei heerlijk samen een dag te fietsen. We staan in de schaduw van een rij bomen, dus verzetten we de camper naar de zonnige kant van het veld. Na een lekker kopje koffie vertrekken we. We besluiten de Gaasterlandroute te nemen. Via fietsknooppunten een leuk rondje uitgezet. Zeker alles rondom Workum is via kleine fietspaden door weilanden heen wel erg leuk te doen. 84 km later zijn we weer terug. Een beetje moe maar voldaan. Na ons avondeten nog even een korte wandeling langs het strand aan de IJsselmeerkust bij een ondergaande zon. We waren niet het enige stelletje dat op dat idee was gekomen.

Morgen weer terug naar Weesp, waar onze dochter met vriend een paar dagen mee gaat. Ook zij kunnen wel wat ruimte gebruiken in deze opgesloten corona tijd. Deze camper biedt een prima oplossing hiervoor. We vinden dat zeker alles ten Noorden van Weesp goed te doen is. Niet alles is open, de Vekabo website geeft goede info, net als de campercontact-app. Wel even checken, op de eigen website en bellen, of ze echt open zijn, want dat is niet altijd goed bijgewerkt. De toiletgebouwen zijn nu nog dicht maar die heb je toch niet nodig door de eigen voorzieningen. Weg met de camper door Nederland is een aanrader dus.

Marijke & Geert

Waarom huren bij Camperverhuur aan de Vecht

• Keus uit alle typen en alle indelingen
  • Alle kilometers vrij
  • Scherpe en heldere tarieven
  • Standaard met luifel en fietsendrager
  • Uw auto gratis bij ons binnen stallen
  • U krijgt de camper mee die u heeft uitgekozen
  • All Risk verzekerd
  • Service onderweg
  • 24/7 bereikbaar
  • Betrouwbaar
  • Onze passie en ervaring!